Vijf redenen waarom je vandaag nog zou moeten gaan fietsen

Vijf redenen waarom je vandaag nog zou moeten gaan fietsen

Vijf redenen waarom je vandaag nog zou moeten gaan fietsen

In Nederland fietsen we wat af. Of we nou naar het werk gaan of de boodschappen halen, veel mensen doen dit met de fiets. Er zijn ook mensen die het voor ontspanning doen en lekker willen bewegen in de buitenlucht. Kortom, fietsen kun je om verschillende redenen doen. Gelukkig heeft fietsen ook nog eens een aantal voordelen. 

1. Fietsen is duurzaam

Je verwacht het misschien niet, maar er passen 20 fietsen op 1 autoparkeerplaats. Je zou dus kilometers aan parkeerplaats kunnen besparen wanneer we ons allemaal zouden verplaatsen met de fiets. Daarnaast kost het je vaak niets, alleen de aanschaf van een fiets. Je kunt voor een paar tientjes al een tweedehands fiets kopen die nog in goede staat is. Je hebt vervolgens geen benzinekosten, je hoeft geen dure verzekering aan te schaffen en wanneer er iets stuk is hoef je niet bang te zijn dat je 700 euro lichter bent wanneer het is gerepareerd. Wat met een auto weleens het geval kan zijn. Je bent ook drie keer zo snel als dat je ergens heen loopt, maar qua energie kost het je evenveel. 

2. Fietsen kan je slimmer maken 

Dit heeft eigenlijk te maken met bewegen in het algemeen, maar wanneer je zou kiezen voor vaker de fiets pakken kan je slimmer worden. Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen hersenactiviteit en bewegen en het bleek dat meer hartcontractie zorgt voor meer verhoging van de hersenactiviteit. Mensen die vaak de fiets pakten maakten een test die hersenactiviteit meet beter dan de mensen die niet veel aan beweging deden. Buiten dat bewegen, en dus ook fietsen, goed is voor je lichaam, is het ook goed voor je hersenen. Het zorgt er namelijk voor dat er meer hersencellen worden aangemaakt, vooral in het deel wat verantwoordelijk is voor het geheugen. Het zuurstofgehalte in de hersenen neemt toe, omdat er meer bloed naartoe stroomt. 

3. Door te fietsen slaap je beter 

Wanneer je ongeveer 20 tot 30 minuten per dag fietst, kun je beter in slaap komen. Het duurt minder lang om in slaap te komen en de slaapduur wordt met een uur verlengd. Maar ook door het buiten zijn en in aanraking te komen met daglicht, zal het dag- en nachtritme van je lichaam beter in balans zijn. Daarnaast wordt het cortisol gehalte in je lichaam ook lager wanneer je regelmatig buiten bent en beweegt, waardoor je minder stress krijgt. En dit zorgt weer voor een betere nachtrust. 

4. Je weerstand kan verbeteren 

Fietsen is goed tegen ziek worden. Bewegen is sowieso goed voor je weerstand, omdat je beter bestand bent tegen ziektes. Maar wanneer je vijf dagen per week, iedere dag minimaal een half uur fietst, za je minder ziek zijn. Het bleek uit onderzoek dat de mensen die dit deden de helft minder ziektedagen hadden opgenomen dan mensen die niet fietsen. 

5. Het heeft invloed op hoe je huid eruit ziet  

Uit onderzoek is gebleken dat door beweging in de buitenlucht en fietsen een positieve werking heeft op de huid. De bloedcirculatie neemt toe wanneer je buiten beweegt. Er kan hierdoor meer zuurstof en voedingsstoffen aangevoerd worden naar de huid, waardoor de gifstoffen afnemen. Daarnaast wordt collageen sneller en meer aangemaakt. Deze stof zorgt dat je huid soepel blijft en rimpels minder snel te zien zijn. Daarnaast herstelt het ook de beschadigde huid sneller. Je kunt dus minder snel een rimpelige huid krijgen als je regelmatig fietst. 

Pak dus regelmatig de fiets wanneer je de neiging hebt om voor die vijf minuten naar de supermarkt de auto te pakken. Het is beter voor jezelf en het milieu en je kunt op een mooie zonnige dag ook nog eens genieten van de omgeving. 

 

Andere berichten