Omafiets

De omafiets is Nederlands favoriete fiets

De omafiets, wie kent ‘m niet? Het is een zeer geliefd type fiets en veelvuldig aanwezig in het Nederlandse straatbeeld. Deze klassieker is gebaseerd op de Engelse toerfietsen uit de jaren 50. Waarom deze omafietsen gebruikt werden om lange stukken mee te fietsen is wel duidelijk, want ze fietsen heerlijk. En dat Nederlanders ze zo prettig vinden is dan ook logisch, want je fietst in ons land per persoon ruim 880 kilometer per jaar. Samen is dat zelfs goed voor 15 miljard fietskilometers per jaar. De drukste fietswegen liggen in de studentensteden Amsterdam, Utrecht, Nijmegen en Groningen. Het is dan ook geen verrassing dat je daar vooral heel veel omafietsen ziet.

Degelijk en roestvrij frame

De omafiets is een degelijke fiets die niet snel kapot te krijgen is en weinig onderhoud behoeft. Het frame is meestal gemaakt van aluminium en roest daarom niet snel. Hierdoor is de fiets ideaal om buiten te laten staan. En gezien het Nederlandse weer is dit natuurlijk geen overbodige luxe. Het frame van een omafiets is met een lage instap gemaakt. Vrouwen droegen tijdens het ontstaan van deze fiets immers vooral rokken en daarmee wilde je natuurlijk niet je been over een hoge stang slaan. De lage instap verhielp dit probleem en zorgde ervoor dat een dame netjes en veilig op- en af kon stappen. De fietsen zitten verder niet ingewikkeld in elkaar. Ze hebben volgens traditie een terugtraprem en geen versnellingen, maar er zijn tegenwoordig ook moderne versies met handrem verkrijgbaar.

Alle kleuren van de regenboog

De omafiets brengt qua ontwerp misschien een nostalgisch gevoel, maar is helemaal niet oubollig. Omdat het zo een populaire fiets is, wordt deze in praktisch elke gewenste kleur aangeboden. Ook zijn ze wegens het ontwerp van het stuur uit te breiden met fietsmandje of -rekje zodat het een transportfiets wordt. Een extra bijkomend voordeel is dat de omafiets door de populariteit een gangbaar model is geworden en de aanschafprijs daarom laag ligt.

Rechte rug

Bijna alle omafietsen hebben een klapstandaard. Deze standaard is ontworpen om de fiets tijdens het parkeren aan beide kanten te steunen. Zo staat je fiets heel wat steviger dan met een normale fietsenstandaard. Een ander voordeel is de plaatsing van het stuur en het zadel ten opzichte van elkaar. De fietser moet door deze plaatsing met een rechtere rug fietsen, wat bijdraagt aan een gezonde fietshouding.

Andere berichten